Curs de pictura, desen, sculptura, modelaj si arta decorativa
Obiectivele cursului de arte vizuale
Prin cursul de pictură, desen, sculptură, modelaj, artă decorativă stimulăm nu numai imaginația, dar și creativitatea si transpunerea ideilor în rezultate artistice mature.
Cursul de desen, pictură, sculptură și modelaj este extrem de util mai ales pentru copii și adolescenți, dar și pentru adulții care vor să evite kitsch-ul și să pătrundă în tainele artei decorative și picturii ca recreere și hobby. Cursurile / atelierele noastre de creație se remarcă prin diversitatea temelor, tehnicilor si materialelor folosite. Abordarea cursului va fi în mai multe direcții și pe mai multe planuri și module, din care nu vom exclude, ba chiar vom insista pe prelucrarea computerizată a imaginii și pictură digitală.
DECALOG
10 principii importante in dezvoltarea viitorului expert in arte vizuale
Stimularea creativitatii cursantilor (copii, adolescenti, tineri, adulti). O deosebire fundamentala ce desparte scoala noastra de principiile scolilor vechi de arte ce se axau pe activitatea de predare pasiva, ignorand creativitatea naturala a copilului, este aceea ca scoala noastra, acorda o libertate absoluta creativitatii, integrând in modulul de arte vizuale, atât cursuri de pictură, desen, grafică, desing, cât si cursuri de sculptură – modelaj.
Noi ne pliem pe interesele fiecarei varste si pe participarea activa a cursantului pentru o evolutie cat mai fireasca. Aceste ateliere de pictură, desen, grafică, desing, cât si atelierele de sculptură-modelaj nu dezvolta doar o manualitate mecanica, inconstienta, ci pune in miscare centrii nervosi aflati in partea opusa a mainii utilizate. Prin folosirea manualitatii, noi urmarim transformarea gandurilor in materialitate.
Creatia artistica este fundamentul pe care se dezvolta personalitatea viitorului adult. Nu toti vor fi artisti, dar toti cei ce-si folosesc mainile in concordanta cu gandurile vor fi creatori in domeniile lor de activitate: inginerie, medicina, armata, etc.
Ceea ce urmarim sa dezvoltam la un copil nu este numai precizia desenului, siguranta penelului, ci si discernamantul estetic si dinamica solutiilor de rezolvare a unei teme de viata.
Succesiunea de curente artistice studiate la istoria artelor da tonul pentru sprijinirea libertatii de creatie, desprinderii de formulele preconcepute si angajarea copiilor intr-o libertate de expresie absoluta in arta. Prin libertatea de creatie, interpretare si executie, copilul isi dezvolta libertatea de gandire si isi cristalizeaza personalitatea si dragostea pentru lucrul cu frumosul.
Curs de cromatologie-studiul culorii. Un curs ce vine in întâmpinarea elevilor din nevoia de a raspunde ce este culoarea? Din ce provine? Cum se manifesta? Cum influenteaza retina si sufletul?
Omul decodifica universul inconjurator in culori, aceasta situatie determinandu-l sa cunoasca efectul actiunii cromatice asupra retinei. Privitorul modern este bombardat de culoare ca in nicio alta perioada a istoriei speciei noastre. Lumea nu a fost niciodata mai colorata decat este acum. Educatia vizuala trece pe un loc neglijat, iar interactiunea omului modern cu poluarea cromatica este tot mai mare.
In aceste conditii bulversante, retina este deseori derutata, armonia si echilibrul cromatic generat de valorile traditionale tind sa piarda teren odata cu proliferarea kitch-ului contemporan. Un raport armonic presupune echilibrul dintre culoare, forma si functiune, ceea ce genereaza starea de frumos si firesc. Armonia este starea de echilibru generata de imagine asupra privitorului.
Daca in vechile opere este prezenta grija pentru combinatiile de culoare, gamele unitare cu dominanta cromatica, contrastele cald-rece, efectul spatial al culorii, si in cursul nostru, elevii vor studia tot acest abecedar al culorii. Grija noastra pentru echilibrul estetic si armonia cromatica vor educa gustul lor pentru alegeri armonioase si confort optic. Dupa cum spunea pictorul George Seurat : „Arta este armonie.”
Acest curs de pictura si desen isi propune sa fixeze informatii de constructie a volumelor, raporturilor dintre inaltime si latime , raportul dintre partile compozitiei si raportarea partilor la intregul studiat. Cursul de pictură și desen isi mai propune studierea simetriei si asimetriei elementelor, deformarea in perspectiva a volumelor poliedrice. Prin analiza diferentelor valorice, vom stabili intensitatile de valoare dintre obiecte si planul orizontal:
- Studiul gradual al trecerilor valorice pe diferite forme, cilindrica, sferica si plana.
- Valorile fondului prin contrast, efecte de lumina si umbra.
Este necesara cunoasterea notiunilor de istoria artelor pentru a dezvolta orizontul cultural al elevilor si formarea unui sistem de valori artistice. Pentru a intelege arta contemporana, trebuie mentionat faptul ca ea isi extrage seva creatoare din creatiile inaintasilor si este recomandata studierea istoriei artelor incepand cu antichitatea greco-romana, rolul jucat de Renastere si reprezentantii ei, barocul, clasicismul, rococo-ul, realismul, impresionismul si postimpresionismul.
Fara toate aceste informatii, nu putem asimila si intelege locul artei contemporane si nu ne putem raporta propriile creatii la un palier temporal. Fara istoria artelor, nu vom putea intelege notiunile cu care opereaza estetica bunului gust si nu vom putea delimita creatia artistica de kitch-ul agresiv. Vizitele la muzeele bucurestene sunt un prilej de a fixa cunostintele de istoria artelor si educa retina copiilor atat de insetata de cunoasterea adevarului estetic.
Cursul de compozitie consta in intelegerea si aprofundarea organizarii elementelor de limbaj plastic intr-un sistem echilibrat omogen bine structurat, menit sa transfere privitorului emotia si mesajul artistului.
De ce este necesar cursul de compozitie? Lipsiti de cunoasterea modalitatilor de organizare a spatiului plastic, ambiental si decorativ, vom fi obligati sa recurgem la serviciile unui cunoscator ce ne va ordona viata, elementele de mobilier si arhitectura dupa bunul sau plac.
Cursul faciliteaza cunoasterea modalitatilor de organizare a elementelor, in compozitii radiale, verticale, spiralate, etc.) a spatiului (compozitii inchise cu elemente statice sau deschise cu elemente dinamice) si compozitii statice si dinamice, cu ordonarea elementelor de limbaj plastic intr-un echilibru static sau dinamic.
Intelegerea elementelor care genereaza compozitia, centrul de interes, liniile directoare, ritmul, liniile de forta, tensiunile, retelele regulatoare de compozitie sunt dezideratele angajate de cursul de compozitie.
Cursul de anatomie artistica comparata permite intelegerea logica a aparatului locomotor uman si animal, similitudinile intre elementele osoase si musculare de la diferitele specii de animale. Rolul si functia statiunii bipede si patrupede , fiziologia si patologia miscarii si intelegerea principiilor anatomiei artistice.
Omul percepe miscarea fireasca a muschilor in mod inconstient. Acest curs isi propune sa furnizeze fie chiar si un minimum de cunostinte cu ajutorul carora copiii sa inteleaga fenomenul de deplasare, stationare fireasca sau eronata.
De ce este necesara studierea anatomiei comparate?
Corpul omenesc este variat reprezentat in istoria artelor, atat ca forma, cat si ca proportie. Noi vom studia corpul omenesc si cel animal reprezentat printr-un canon schematic, dar vom invata si diferentele generate de varsta, rasa, sex si activitate fizica. Studierea anatomiei comparate om-animal ne va ajuta sa intelegem diferentele si asemanarile dintre specii, dar si principiul : „functia creeaza organul”.
Scoala noastra are in colectia sa mulaje animaliere realizate in universitati prestigioase.
Acest curs porneste de la observarea si surprinderea naturii dar si realizarea unei compozitii folosind cat mai eficient arsenalul elementelor de limbaj plastic. Compozitiile realizate dupa studiul naturii pot fi plastice sau decorative. Elementele naturale analizate devin etape premergatoare in elaborarea unei compozitii artistice. Noi nu urmarim copierea exacta, fotografica a mediului inconjurator, ci emotia lasata si procesata de creativitatea copiilor.
Natura furnizeaza un univers inepuizabil de resurse de studii
Modelajul reprezinta sugerarea unei realitati volumetrice, plastice sau decorative cu ajutorul inteligentei manuale.
Din cele mai vechi timpuri, oamenii si-au folosit iscusinta manuala pentru realizarea de obiecte cu rol decorativ sau functional, ingloband o doza mai mica sau mai mare de creatie artistica. Exprimarea prin volume este modul prin care sunt ordonate elemente de limbaj vizual, generand umbra si lumina, suprafete finisate – gratie si suprafete rugoase – dinamica si forta. Un obiect modelat genereaza emotii tactile, dar si senzatii vizuale.
Cum modelam?
Pentru modelaj avem nevoie de ebosoare, apa, plansete si material de modelaj, lut, plastilina, pasta de modelaj. Vom invata tehnici de modelaj prin amprentare, extragere si adaugare.
Modelele realizate din materiale polimerice, dupa uscare si finisare, vor primi un invelis policrom, astfel micii sculptori vor imbina volumetria cu notiunile invatate la cursul de cromatologie.
Cursul de arta decorativa isi propune realizarea de compozitii in care elementele studiate vor fi directionate spre decorarea suprafetelor unor obiecte aflate in uzul casnic sau design-ul vestimentar.
Cursantii vor opera cu principiile si formele de baza ale compozitiei decorative. In arta decorativa, extragerea esentei din elementele naturale duce la simplificarea prin stilizare, geometrizare si abstractizare, rezultand motive decorative fitomorfe, zoomorfe si antropomorfe. In cursul de arta decorativa, elevii vor invata si arta colajului, dar si tenta plata aplicata in tratarea suprafetelor de sticla, regasite in pictura icoanelor pe sticla. Tot la acest curs am introdus si activitatea de restaurare a obiectelor distruse in spatiul casnic.
Ne propunem invatarea unor tehnici de reparare a obiectelor ceramice, lemn, hartie si metal, pentru a dezvolta o mai mare independenta a copiilor fata de actul distrugerii accidentale. Stricam, dar si reparam cu usurinta orice obiect, dezvoltam astfel siguranta si confirmarea viitorului adult.
Cursul procesarii computerizate a imaginii, pictura digitala si restaurare fotografica isi propune sa dezvolte aceste aptitudini in randul copiilor. Zeci de ani de prelucrare computerizata a imaginii si pictura digitala ma acrediteaza in transferul unei bogate zestre informationale catre cei doritori in lucrul cu tableta grafica.
Tendintele actuale de a folosi noile tehnici computerizate in realizarea imaginilor, fapt ce a dus la aparitia unor softuri ce imita stilul de lucru traditional si obtinerea unor produse finale foarte apropiate de cele obtinute in vechile tehnici traditionale. In acest curs vom invata cum se modifica (editeaza) o fotografie existenta, cum adaugam / extragem elemente, dar si cum restauram o fotografie partial distrusa.
Elevii vor invata generarea unei imagini noi, plecand de la albul paginii si vor deprinde ce proprietati trebuie sa aiba o imagine computerizata pentru a fi printata pe un suport variat.
Cursurile de arte vizuale au loc in ambele sedii Bravissimo, sectoarele 2 si 4.